Ook online en via livestream

Re-integratie & Coaching gespecialiseerd in HSP, Stress & Burn-out begeleiding           

Burn-out? Lummelen maar!

Stap 1 bij een burn-out: Stop met onnodige zaken! Begin met Lummelen en je energiespaarkaart aanvullen, dan krijg je je energie snel terug.

Wat kun je doen als je burn- out bent?
Stap 1: Fysiek herstel 

In het eerste blog heb je kunnen lezen wat een burn-out precies is, of je hebt het filmpje bekeken.
Vandaag gaat het over de 1ste stap van ons stappenplan: Fysiek herstel
Burn-out?  Lummelen maar! 

Burn-out is in eerste instantie een fysiek probleem
Door chronische overbelasting is het stress systeem ontregelt. Ons stress systeem regelt de balans tussen “Gas geven” en “Remmen”: inspanning en ontspanning. Ons stress systeem zit in ons lichaam, vandaar dat er ook uiteenlopende fysieke, mentale en emotionele klachten kunnen ontstaan. Stress komt vaak eerst tot uiting op je zwakke plek.

Nu je weet dat je overspannen of burn-out bent is het devies: stoppen! Stop de roofbouw en gun je lichaam de tijd en rust om te herstellen.
Probeer nu echt te stoppen met: er steeds een tandje bij zetten, door gaan, dingen even af te maken, van koffie naar koffie te gaan, “alleen nog even dit en dan stop ik echt” Je bent echt niet de enige die zo reageert en doet. Maar ….je weet nu dat je lichaam alles zal doen om die energie die dat vraagt, terwijl die energie al lang niet meer beschikbaar is. Je energiespaarkaart is leeg, staat op nul. Hoe graag je het ook wilt, het lukt niet meer.

 

Stappenplan bij burn-out
AYA re-integratie & Coaching werkt met een stappenplan, want een burn-out vraagt op drastisch ingrijpen. Wij werken volgens de CSR Methode ©.

  1. Fysiek herstel
  2. Reserves aanvullen & zelfmanagement
  3. Re-integreren en conditie opbouw

 

Fysiek herstel- Lummelen maar!
In deze blog kijken we naar de eerste stap: fysiek herstel.
Het is nu zaak om de roofbouw te stoppen en fysiek te herstellen.  Begin daar vandaag nog mee.

Dit doe je door:

  • Geef toe aan je behoefte aan rust door te slapen, slapen, slapen.
  • Neem een siësta, neem rust na iedere activiteit.
  • Lummel zo veel als je kan.
  • Leer ontspannen.
  • Ga op tijd naar bed.
  • Bouw je dag rustig af, vermijd 1 uur voor het slapen gaan alle schermen.
  • Zorg voor een ontspannen avondritueel en begin daar 1 uur voor het slapen gaan al mee door op te slomen. Rituelen maken rustig en kalm en dat is precies wat je wilt.
  • Stop met jezelf forceren. Als je over je grenzen blijft gaan, des te langer je uit de roulatie zal zijn.
  • Luister naar je lichaam. Je zal je eerst nog vermoeider voelen, maar weet dat dit een goed teken is. Je bent goed bezig!
  • Luister naar je vermoeidheid of ‘geen zin hebben’. Zo leer je de signalen van jouw (weer) lichaam herkennen.
  • Beweeg, maar met mate. Kies iets wat goed bij jou past bijv. tuinieren of wandelen. Bouw het rustig op, eerst om de dag. Want je weet: eerst uitrusten en slapen.
  • Hierdoor zal het herstelvermogen van je lichaam langzaam herstellen.
  • Schrap in je weekplanning: schrap afspraken, delegeer taken. En ja, probeer de eerste weken ook intensieve sociale contacten te vermijden. De focus ligt nu op jezelf.
  • Is er iemand die je hierbij kan helpen? Vraag hulp!
  • Belangrijke beslissingen stel je het beste uit.
  • Emotionele contacten en gesprekken: vermijden. Want door je ontregelde systemen knalt alles harder naar binnen en is het lastig om de dingen helder te zien of te overzien.

 

Door deze dingen zal je merken dat je je energie weer opbouwt.

Als het lukt om weer beter na te denken en je wat meer energie hebt, dan is het pas het moment om te kijken wat je kunt doen aan reserves aanvullen en zelfmanagement.

Stap voor stap gaan we dan kijken hoe je in je burn-out terecht bent gekomen en hoe je kunt voorkomen dat je overspannen of burn-out raakt. Daarover meer in een volgend blog.

In volgende blogberichten lees je meer over ons stappenplan of kijk hier op de website. Daar kun je je ook aanmelden voor onze nieuwsbrief met handige informatie en tips.

 

  • Vraag nu de Gratis stress test aan: Klik hier.
    De uitslag bespreken we in een gratis (beeld)bel afspraak van een half uur,.
  • Wil je graag begeleiding om uit de burn-out te komen klik hier voor een afspraak, dan bespreken we de mogelijkheden.

Waarom wil je deze coaching?

Bewezen effectief en perfect om je energie terug te krijgen.

Stel je vraag.

Contact Paula Koekkoek
Gratis halfuurtje kennismaken op jouw manier: (beeld)bellen of livestream.
Wel graag even afspreken.
 Leuk om je te ontmoeten. Bellen kan natuurlijk ook: 0630-59269

Gerelateerde berichten

Contact Paula

(Beeld)bellen, mailen of een afspraak?

Gebruik svp het onderstaande formulier. 

Emailcontact:
Behoudens uitzonderingen, vakanties en weekenden, reageer ik binnen 24 uur op je mail.