Ook online en via livestream

Re-integratie & Coaching gespecialiseerd in HSP, Stress & Burn-out begeleiding           

Wat is een burn-out?

Wat is een burn-out? En wanneer ben je overspannen en wanneer is het een burn-out. Ben je benieuwd waarom burn-out geen vaag psychisch probleem is maar in eerste instantie vooral een lichamelijk probleem? Lees dan vooral verder.

Wat is een burn-out?
Aya Reintegratie Coaching Stress Checklist

Dit is de eerst blog uit een serie over Overspannenheid en Burn-out. Er bestaan helaas veel misverstanden over dit onderwerp. Iedereen kent wel iemand die burn-out of overspannen is geweest, ook komt burn-out regelmatig in het nieuws. Helaas lees je dan ook veel onzin verhalen.
In dit artikel lees je wat het verschil is tussen overspannenheid en Burn-out.  En hoe een gezond mens overspannen of burn-out raken. 
Kijk je liever een filmpje, klik dan hier

 

Burn-out is in eerste instantie een lichamelijk probleem

Ten eerst is het belangrijk om te weten dat Burn-out geen vaag psychisch probleem is, maar in eerste instantie vooral een lichamelijk probleem is. Dit komt doordat de werking van je stress mechanisme is veranderd.

Ons stress-mechanisme zorgt ervoor dat er bij iedere activiteit stofjes worden vrij gemaakt, o.a. stresshormonen, die ons energie geven waardoor wij dingen kunnen doen.  Hierdoor kun je bijv. je spieren gebruiken, klopt je hart sneller, kun je je hersenen beter gebruiken enzovoorts. Daardoor kun je bijvoorbeeld je bed uitkomen en naar je werk gaan. 
Ons stress-mechanisme zorgt voor energie om zowel lichamelijk als mentaal te presteren.

Als jij rust neemt, dan is jouw stress mechanisme ook in rust en worden jouw cellen herstelt. Dit herstel vindt plaats tijdens een pauze op je werk, maar het meeste herstel je in een diepe slaap.
Ben je echter steeds actief, rust je te weinig uit, dan is ook jouw stress systeem actiever dan goed voor je is. Vergelijk het met een elastiekje dat steeds uitgerekt is: uiteindelijk gaat de rek eruit, wordt het broos of knapt.
Of anders gezegd: jouw stress mechanisme werkt niet goed meer.

 

Balans of roofbouw

Balans tussen inspanning en ontspanning, tussen “Gas geven” en “Remmen”, is belangrijk om gezond te blijven en te  presteren.
Soms merk je niet eens dat je te veel “aan” staat, omdat je het gevoel hebt dat je gedreven of betrokken bent. Of je ervaart het als Flow.
Het is namelijk zo dat je lichaam alles zal doen om jou energie te geven, ook als die er eigenlijk niet (meer) is, waardoor je energetisch in het rood komt te staan.
Als je niet tot rust komt maar toch blijft door gaan,  dan pleeg je roofbouw op je lichaam.

 

Hoe merk je dat je roofbouw pleegt op je lichaam?

Dit merk je bijvoorbeeld aan: vermoeid zijn, overprikkeld, slaapproblemen, een kort lontje, hartkloppingen of andere lichamelijke klachten. Iedereen heeft zo zijn eigen zwakke plek.
Download hier de 32 signalen waaraan je chronische stress herkent. Je zal versteld staan van klachten die met stress te maken hebben! 

 

Overspannen

Als je dan geen stapje terug doet, rust neemt, dan gaat de roofbouw door. Om toch de energie te leveren die je nodig hebt, zal je stress systeem zich aanpassen en er nog een tandje bij zetten. Dit noemen we over-drive.

Helaas blijft je stress systeem soms ook `aan staan´, als dat helemaal niet nodig is. Met als resultaat dat je bijv. niet kan slapen. Dit tast dan weer de werking van je brein aan: je krijgt moeite met nadenken, je begint dingen te vergeten, of je krijgt moeite met relativeren. Ook wordt je soms emotioneler.
Als deze klachten niet vanzelf over gaan en je niet meer tot rust komt, dan noem je dat overspannen.
Op dit moment gaan mensen meestal naar hun huisarts.
En als het goed is neem je rust.

 

Burn-out: de koek is op

Ga je nu toch nog door, dan put je jezelf volledig uit tot het echt niet meer gaat. Dit noem je een burn-out, opgebrand, afgebrand. Het elastiekje is geknapt.

Sommige mensen voelen dit niet aan komen, in hun beleving gaat ineens het licht uit. Met een mooi woord: je lichaam is neuro-hormonaal ontregeld. Je wilt wel, maar het gaat niet meer.

 

Twee types burn-out

Er zijn 2 types burn-out:

  1. Hyper variant: het stress mechanisme is overactief. Je bent gespannen en komt moeilijk tot rust.
  2. Hypo variant: deze is nog zwaarder. Het stress mechanisme is onder-actief waardoor je wel 16 uur per dag kunt slapen, zonder uit te rusten.

Bij beide types ben je doodmoe.  Het lijkt wel alsof je niets meer kan, zelfs eenvoudige dingen lukken nauwelijks omdat je je niet kunt concentreren.
Ook heb je vaak een hele rits lichamelijke klachten zoals spierpijn, spijsverteringsklachten, slaapproblemen, kort lontje, hoofdpijn, hartkloppingen, een hoge ademhaling enzovoorts. Bij een burn-out merk je ook vaak dat je angstiger of somberder bent dan anders. Zie de checklist met mogelijke klachten.

Als je wilt weten hoe hoog jouw stress niveau is, doe dan de gratis Stress test

 

Onze aanpak werkt

AYA Re-integratie en Coaching in Hoorn werkt met de bewezen effectieve CSR ©methode.
De gespecialiseerde coach weet precies wat je meemaakt en hoe jij je energie terug krijgt. 


Jouw eerste stap

Dat je dit blogbericht leest, geeft mogelijk aan dat je meer over overspannenheid en burn-out wilt weten en wat je aan je klachten kunt doen. 
De eerste stap, erkennen dat het niet lekker gaat, heb je dus al gezet!

 

Hiermee kun je snel aan de slag:

  • Doe onze professionele Stress test, dan weet je meteen hoe je ervoor staat.  Invullen op jouw moment, het kost een paar minuutjes. 
    (Bij de start van jouw traject volgt de uitgebreidere test.)
  • Klik hier voor een afspraak om uit de burn-out te komen. 
    Bellen kan ook: 0630-592696
  • Of meld je aan voor de nieuwsbrief voor meer tips. 

 

Waarom wil je deze coaching?

Een super efficiënte manier om je energie terug te krijgen.

 

AYA Re-integratie & Coaching is gespecialiseerd in Stress en Burn-out coaching en HSP

Stel je vraag.

Contact Paula Koekkoek
Gratis halfuurtje kennismaken op jouw manier: (beeld)bellen of livestream.
Wel graag even afspreken.
 Leuk om je te ontmoeten. Bellen kan natuurlijk ook: 0630-59269

Gerelateerde berichten

Ontvang De Stress Test

Vul de vragen in, vervolgens kun je gratis en vrijblijvend de uitslag en eventuele aanpak bespreken.

De gratis Checklist in je mailbox

Zo weet je waaraan je chronische stress herkent

Contact Paula

(Beeld)bellen, mailen of een afspraak?

Behoudens uitzonderingen, vakanties en weekenden, reageer ik binnen 24 uur op je mail

TIPS DIRECT IN JE MAILBOX

Altijd op de hoogte van laatste nieuws

×

Powered by WhatsApp Chat

× Hoe kan ik je helpen?