Ook online en via livestream

Re-integratie & Coaching gespecialiseerd in HSP, Stress & Burn-out begeleiding           

Hoe ontstaat overspanning en burn-out?

Wanneer ben je overspannen, wanneer burn-out. Waarom burn-out geen vaag psychisch probleem is en hoe het stress mechanisme weer hersteld wordt.

Hoe ontstaat overspanning en burn-out?Aya Reintegratie Coaching Stress Checklist

In deze blog leg ik uit hoe overspannenheid of burn-out ontstaat. Hoe kan een gezond mens overspannen of burn-out kan raken. En wat is het precies?
Of bekijk  hier  het filmpje op mijn website en lees hieronder wat onze aanpak is om jouw energie terug te krijgen.

Het stress mechanisme werkt niet goed
Ten eerst is het belangrijk om te weten dat Burn-out geen vaag psychisch probleem is, maar vooral een lichamelijk probleem omdat de werking van je stress mechanisme is veranderd.
Ons stress-mechanisme zorgt ervoor dat er bij iedere activiteit stofjes worden vrij gemaakt, o.a. stresshormonen, die ons energie geven waardoor wij dingen kunnen doen.  Dit zorgt ervoor dat wij onze spieren kunnen gebruiken, ons hart sneller klopt en wij onze hersenen beter kunnen gebruiken.  Het zorgt er simpelweg voor dat we ‘sochtends opstaan en naar ons werk gaan. Ons stress-mechanisme zorgt voor energie om zowel lichamelijk als mentaal te presteren.

Ons lichaam is een super systeem en heeft ook ontspanning nodig om te kunnen herstellen.
Ben jij in rust, dan is jouw  stress mechanisme dat ook, en gaat dan bezig met herstel van alle cellen.  Je herstelt tijdens een pauze op je werk, maar het meeste herstel je in een diepe slaap. Ben je echter steeds actief, rust je te weinig uit, dan is ook jouw stress systeem actiever dan goed voor je is. Vergelijk het met een elastiekje dat steeds uitgerekt is: uiteindelijk gaat de rek eruit , wordt het broos of knapt.

 

Balans of roofbouw
Balans tussen inspanning en ontspanning, tussen “Gas geven” en “Remmen”, is belangrijk om gezond te blijven en te  presteren.
Soms merk je niet eens dat je te veel “aan” staat, omdat je het gevoel hebt dat je gedreven of betrokken bent. Of je ervaart het als Flow.  Het is namelijk zo dat je lichaam alles zal doen om jou energie te geven, ook als die er eigenlijk niet is, waardoor je energetisch in het rood komt te staan.
Als je niet tot rust komt maar toch blijft doorwerken, dan pleeg je roofbouw op je lichaam.

 

Overspannen
Hoe merk je dat je roofbouw pleegt op je lichaam?
Dit merk je bijvoorbeeld aan: vermoeid zijn, overprikkeld, slaapproblemen, een kort lontje, sommige mensen hebben hartkloppingen of andere lichamelijke klachten.

Als je dan geen stapje terug doet, rust neemt, dan gaat de roofbouw door. Om toch de energie te leveren die je nodig hebt, zal je stress systeem zich aanpassen en er nog een tandje bij zetten. Dit noemen we over-drive.

Helaas doet het dat soms ook, als dat helemaal niet nodig is: je blijf ‘aan staan’, waardoor je bijv. niet kan slapen. Je raakt steeds vermoeider en deze overactiviteit tast dan ook de werking van je brein aan: je krijgt moeite met nadenken, je begint dingen te vergeten, of je krijgt moeite met relativeren. Ook wordt je soms emotioneler.
Als deze klachten niet vanzelf over gaan en je niet meer tot rust komt, dan noem je dat overspannen.  Op dit moment gaan mensen meestal naar hun huisarts.
En als het goed is neem je rust.

 

Burn-out: de koek is op
Ga je nu toch nog door, dan put je jezelf volledig uit tot het echt niet meer gaat. Dit noem je een burn-out, opgebrand, afgebrand. Het elastiekje is geknapt.

Sommige mensen voelen dit niet aan komen, in hun beleving gaat ineens het licht uit. Met een mooi woord: je lichaam is neuro-hormonaal ontregeld. Je wilt wel, maar het gaat niet meer.

 

Twee types burn-out
Er zijn 2 types burn-out:

  1. Hyper variant: het stress mechanisme is overactief. Je bent gespannen en komt moeilijk tot rust.
  2. Hypo variant: deze is nog zwaarder. Het stress mechanisme is onder-actief waardoor je wel 16 uur per dag kunt slapen, zonder uit te rusten.

Het mag duidelijk zijn dat je bij beide types doodmoe bent. Het lijkt wel alsof je niets meer kan, zelfs eenvoudige dingen lukken nauwelijks omdat je je niet kunt concentreren. Verder merk je vaak een hele rits lichamelijke klachten zoals spierpijn, spijsverteringsklachten, slaapproblemen, kort lontje, hoofdpijn, hartkloppingen, een hoge ademhaling enzovoorts. Bij een burn-out merk je ook vaak dat je angstiger of somberder bent dan anders.  Klik hier om de gratis 32 kenmerken van chronische stress te ontvangen of doe de gratis stress-test om te kijken hoe is met jouw stress is gesteld.

 

Het lang duurt het herstel?
Dat is vaak moeilijk te zeggen, omdat het afhangt van verschillende dingen. In de regel kan je stellen dat hoe langer de opbouw duurde, des te langer het herstel kan duren. Daarom is het ook belangrijk om zo snel mogelijk hulp in te schakelen en je wat aan je klachten gaat doen.

 

Onze aanpak
Bij AYA Re-integratie en Coaching vind je een gespecialiseerde coach, die precies weet wat je meemaakt en weet hoe jij je energie weer terug krijgt.

Wij werken volgens het stappenplan van de CSR-methode ©. Meer info over ons stappenplan in een volgend blog.

 

Jouw eerste stap
Dat je dit blogbericht leest, geeft mogelijk aan dat je meer over overspannenheid en burn-out wilt weten en wat je aan je klachten kunt doen. Super!
De eerste stap, erkennen dat het niet lekker gaat, heb je al gezet.

  • Vraag nu de Gratis stress test aan: Klik hier.
    De uitslag bespreken we in een gratis (beeld)bel afspraak van een half uur.
  • Wil je graag begeleiding om uit de burn-out te komen klik hier voor een afspraak, dan bespreken we de mogelijkheden.

Waarom wil je deze coaching?

Een super efficiënte manier om je energie terug te krijgen.

Stel je vraag.

Contact Paula Koekkoek
Gratis halfuurtje kennismaken op jouw manier: (beeld)bellen of livestream.
Wel graag even afspreken.
 Leuk om je te ontmoeten. Bellen kan natuurlijk ook: 0630-59269

Gerelateerde berichten

Contact Paula

(Beeld)bellen, mailen of een afspraak?

Gebruik svp het onderstaande formulier. 

Emailcontact:
Behoudens uitzonderingen, vakanties en weekenden, reageer ik binnen 24 uur op je mail.